Hallo allemaal,
Ik wil het even met jullie hebben over het vliegen met een drone op de kermis. Ik ben zelf dronefoto/videograaf sinds vorig jaar, en heb al een aantal mooie plaatjes mogen maken. Waaronder dus van de kermis in Apeldoorn (die zal ik morgen even plaatsen)
Helaas zie ik ook dat er steeds meer drones over de kermis vliegen, waarbij er vaak niet wordt gedacht aan de draaicirkel van de attractie. Dit is het gebied wat de attractie nodig heeft om te draaien. Denk aan een booster, die je niet naast een reuzenrad kan zetten, maar wel tussen kantzaken bijvoorbeeld.
Veel droneoperators (zoals ik ze noem) zijn zich daar van bewust, maar ik merk ook dat sommigen zich daar niet van bewust zijn en dit kan gevaarlijke situaties opleveren voor zowel mens als machine (drone/attractie). Dit zijn voornamelijk de beginners die net leren vliegen.
Ik ben zelf altijd bewust van de draaicirkels van attracties en evalueer ook altijd op de kermissen zelf of het veilig is te gaan vliegen. Sommige kermissen is dat niet veilig genoeg zoals bijvoorbeeld een kermis in een binnenstad waar veel gebouwen naast elkaar staan. Waarom is dit niet veilig? Je krijgt namelijk te maken met enorme turbelentie en windkolken, omdat de wind maar 1 kant op kan. Dus je weet nooit wat de drone gaat doen. Dit maakt het gevaarlijk voor de mensen.
Tevens laat ik altijd even aan de exploitant zelf weten dat er met een drone gevlogen wordt. Deze geeft dan zelf aan waar je rekening mee moet houden, maar soms verwachten ze ook dat je er zelf bewust van bent dat je niet te dicht bij de draaiende attractie in de buurt kan komen met je drone.
Daarnaast wil ik nog wel vermelden dat je met een drone niet zomaar boven een mensenmassa mag vliegen. Hiervoor heb je een certificaat voor nodig.
En als laatste… In sommige gebieden is het verboden te vliegen. Deze gebieden worden ‘No Fly Zones’ genoemd. Soms heb je ook wel eens dat je een bepaalde tijd niet in een gebied mag vliegen door bijvoorbeeld een oefening van de krijgsmacht. Ik check hiervoor altijd de map van LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) via de app GoDrone.
Houdt er alsjeblieft rekening mee dat het vliegen boven een kermis gevaren met zich meebrengt, en wees je daar van bewust!
En om deze discussie af te sluiten met een vraag:
Heb jij wel eens iets meegemaakt dat fout ging tijdens je vlucht, of heb je een drone gezien die een inschattingsfout maakte en hierdoor crashte?
Laat het gerust weten.
In ieder geval bedankt voor je begrip en het lezen!